| Startpagina · Algemene Regels | Help | Zoeken | Leden | Agenda | Link naar ons | Over ons | Onze links | Sponsoren | Statistieken |
| - Welkom gast ( Aanmelden | Registreer )
- Verzend de validatie e-mail nogmaals |
|
Welkom op Chemieforum.nl, hét Nederlandstalige forum voor alle chemici en geïnteresseerden in chemie!
Chemie is overal en Chemieforum.nl wil een belangrijke rol spelen in de toegankelijkheid van de chemie. U bent welkom op Chemieforum.nl om vragen te stellen en te discussiëren over chemie in het nieuws of uit het dagelijks leven, maar ook voor uitleg bij het huiswerk of voor hulp bij het opzetten van praktijkopdrachten. Als u professioneel tegen chemische problemen bent aangelopen kan u via Chemieforum.nl zoeken naar de juiste expertise en u kan uw eigen expertise gebruiken om op Chemieforum.nl anderen te helpen. Registreer en stel uw vraag, start uw discussie of help een ander! |
![]() |
| Volg dit onderwerp | Email dit onderwerp | Print dit onderwerp | |||||
| DrQuico |
Geplaatst: di 10 mei 2005 om 23:09 uur
|
||||
|
Chemieforum.nl team Functie: Moderator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 2.875 Chemlevel: 8 Locatie: Bronnegerveen |
bron: Tubantia Wie heeft er gelijk? ![]() foto: Mariska Slagt-Franken -------------------- DrQuico [Chemieforum.nl team] |
||||
| Jorim |
Geplaatst: wo 11 mei 2005 om 09:03 uur
|
||||
|
Chemieforum.nl team Functie: Beheerder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 3.602 Chemlevel: 5 Locatie: Alkmaar (NH) |
Dat vind ik wel een sterk argument, stofexplosies kan ik mij in de buitenlucht niet voorstellen, aan de andere kant, vuurwerk-bunkers zijn redelijk afgesloten... ik weet het niet -------------------- |
||||
| bteunissen |
Geplaatst: wo 11 mei 2005 om 10:45 uur
|
||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 974 Chemlevel: 7 Locatie: Amstelveen |
Als het stof overal in de lucht hangt dan kan dat stof naar mijn idee moeilijk een stofexplosie veroorzaken. Dan moet het zich idd in grote hoeveelheid en in een kleine ruimte bevinden (anders zou mijn kamer straks ook ontploffen.... Maar jah, er is lang onderzoek gedaan dus misschien zit er wel een kern van waarheid in....(al zegt de duur van het onderzoek nog niet altijd wat over de geloofwaardigheid van het resultaat)
ik ook niet..... Grtz Bas -------------------- "What a fine day for science"
|
||||
| biochemiefreak |
Geplaatst: wo 11 mei 2005 om 11:07 uur
|
||||
|
Chemieforum.nl team Functie: Moderator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 2.048 Chemlevel: 6 Locatie: Hoogeveen |
Het lijkt mij ook erg sterkt dat dit wordt veroorzaakt door de verpakking van het vuurwerk. Je krijgt dan volgens mij toch ook alleen maar verbranding. Alleen vraag ik mij af kan het kruit in het vuurwerk zo snel tegelijk af gaan dat er zo'n explosief plaats vind.
Ik weet het ook niet precies het blijven suggesties MvG Ron -------------------- |
||||
| $0meb0dy |
Geplaatst: wo 11 mei 2005 om 11:20 uur
|
||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() ![]() Berichten: 137 Chemlevel: 1 Locatie: Onbekend |
Ik heb gehoord dat er daar 50kilo zakken flash powder(fijn metaal poeder met sterke oxidater) binnen lagen.
Als het vuur 1 of 2 van die zakken haald dan is dit echt wel mogelijk denk ik, dat word namelijk gewoon 1 grote detonatie. |
||||
| Kerckhof |
Geplaatst: wo 11 mei 2005 om 15:25 uur
|
||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 433 Chemlevel: 4 Locatie: ergens in belgie |
aan een ontstkeking zal er wel geen gebrek geweest zijn
-------------------- The Uncertainty Principle was with 78% probability postulated by Werner Heisenberg.
|
||||
| joepiedepoepie |
Geplaatst: do 12 mei 2005 om 11:13 uur
|
||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 283 Chemlevel: 8 Locatie: Enschede |
De krant zegt het volgens mij verkeerd, het was geen koolstofexplosie (daar ben ik het met TNO over eens, teveel vrije ruimte) maar een ontbranding die een uitzetting van de gassen en vaste deeltjes bewerkstelligt (entropie) en daardoor een drukgolf veroorzaakte.
|
||||
| rwwh |
Geplaatst: zo 15 mei 2005 om 17:34 uur
|
||||
|
Chemieforum.nl team Functie: Moderator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 4.885 Chemlevel: 8 Locatie: Westland (ZH) |
Ik vind het zo'n raar verhaal dat er koolstof zou zijn gevormd in een vuurzee... Volgens mij brandt dat namelijk uitstekend, dus hoe kun je in een vuurzee nou een stofwolk vormen? Er zou volgens mij alleen een concentratieopbouw van C kunnen plaatsvinden als er geen oxidator aanwezig is, of geen ontstekingsbron. En als er geen oxidator is, is die stofwolk niet eens explosief. En zoals Kerckhof opmerkt (maar ik gebruik het argument hier op een andere manier): aan ontstekingsbronnen heeft het niet ontbroken.
|
||||
| DrQuico |
Geplaatst: za 21 mei 2005 om 15:03 uur
|
||||
|
Chemieforum.nl team Functie: Moderator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 2.875 Chemlevel: 8 Locatie: Bronnegerveen |
Is dat niet juist de definitie van een explosie? -------------------- DrQuico [Chemieforum.nl team] |
||||
| Prometheus |
Geplaatst: di 24 mei 2005 om 23:39 uur
|
||||
|
Groep: Leden Berichten: 1 Chemlevel: 8 Locatie: Onbekend |
De tweede explosie was een stofexplosie. Het is onjuist
om te veronderstellen dat een stof-lucht mengsel in de open atmosfeer niet kan exploderen. Wanneer de beperkende reactant ook de meest mobiele component is, dan versnelt een deflagratie zich tot een detonatie. Dit is het geval bij stof-lucht mengsels, en bij waterstof-lucht mengsels. Zie onderstaande documenten voor een verklaring van dit verschijnsel. Overigens, de verklaring van Kappl is volstrekte onzin. De code in het eerste document is ontwikkeld om situaties zoals Enschede uit te rekenen. http://www.hysafe.org/img/dustairarticle.pdf http://www.hysafe.org/img/hydrairarticle.pdf Prometheus Dit bericht is bewerkt door Prometheus, wo 25 mei 2005 om 01:19 uur |
||||
| « Vorige | Actualiteit | Volgende » | |||||
![]() |
![]() |