Chemieforum.nl
Chemieforum.nl wordt gesteund door:

- Welkom gast ( Aanmelden | Registreer )
- Verzend de validatie e-mail nogmaals
Aanmelden  
Welkom op Chemieforum.nl, hét Nederlandstalige forum voor alle chemici en geïnteresseerden in chemie!

Chemie is overal en Chemieforum.nl wil een belangrijke rol spelen in de toegankelijkheid van de chemie. U bent welkom op Chemieforum.nl om vragen te stellen en te discussiëren over chemie in het nieuws of uit het dagelijks leven, maar ook voor uitleg bij het huiswerk of voor hulp bij het opzetten van praktijkopdrachten. Als u professioneel tegen chemische problemen bent aangelopen kan u via Chemieforum.nl zoeken naar de juiste expertise en u kan uw eigen expertise gebruiken om op Chemieforum.nl anderen te helpen.

Registreer en stel uw vraag, start uw discussie of help een ander!

Reageer op deze vraag  Begin een nieuwe vraag Eerst zoeken!

0 gebruiker(s) is/zijn dit onderwerp aan het lezen (0 gasten en 0 anonieme gebruikers):
> Normal probability plot
mercy
Geplaatst: ma 08 februari 2010 om 14:46 uur
Reageer met een quote

Groep: Leden
**

Chemlevel: 5

Hallo allen,

Ik zou graag wat hulp willen hebben bij het maken van een Normal probability plot.

Ik heb deze waarden (en meer smile.gif ):
Density dry (kg/m3)
87,4
87,2
84,2
89,5
90,3
78,9
79,9
86,6
76,9
68,3
65,0
68,7
74,7
...

En ik zou graag een plot maken zoals omschreven op deze pagina:
http://www.itl.nist.gov/div898/handbook/ed...n3/normprpl.htm

Ik raak de weg kwijt in het berekenen van de waarden voor de assen, heb al op internet gezocht maar velal kom ik op sofware grafieken.

Kan iemand mij aan de hand van mijn gegevens de formules laten zien hoe ik de assen kan berekenen en de bijbehorende waarden? Dan kan ik mezelf ook controleren.

Hartstikke bedankt alvast!

Dit bericht is bewerkt door mercy, ma 08 februari 2010 om 14:48 uur
Gebruiker is offlineBekijk hier het profiel van deze gebruiker
mercy
Geplaatst: ma 08 februari 2010 om 17:21 uur
Reageer met een quote

Groep: Leden
**

Chemlevel: 5

Ok ik heb het voor elkaar om de grafiek te maken.
http://www.statit.com/support/quality_prac...normality.shtml
Gebruiker is offlineBekijk hier het profiel van deze gebruiker
rwwh
Geplaatst: ma 08 februari 2010 om 21:47 uur
Reageer met een quote

Chemieforum.nl team
Functie: Moderator

Chemlevel: 8

De twee links die je geeft hebben andere waarden langs de as staan. De "nist" link is zoals ik een Normal Probability Plot ken: met waarden tussen -3 en 3 langs de beide assen. De waarden zijn dan de "geobserveerde" en de "verwachte" afwijking van het gemiddelde, uitgedrukt in standaarddeviaties.

In de "statit" link doen ze dat blijkbaar anders, daar staat langs de x as niet de afwijking van het gemiddelde, maar de geobserveerde waarde zelf uit.

De richtingscoefficient in het eerste geval zou 1 moeten zijn, en een afwijking vertelt je dan iets over je bepaalde standaardonzekerheid. In het tweede geval bepaalt de richtingscoefficient je standaardonzekerheid. Voordeel is dat je die niet van tevoren op een andere manier hoeft te bepalen, nadeel is dat je dan wel moet aannemen dat de onzekerheid in al je waarnemingen dezelfde is; je waarnemingen moeten zo wel allemaal uit dezelfde populatie komen; al je metingen moeten hetzelfde meten (dus je kunt dit niet doen als je metingen allemaal de lengte van elk een Nederlander met elk een onzekerheid geven, maar wel als ze allemaal de lengte van J.P. Balkenende geven, elk op dezelfde manier gemeten).
Gebruiker is offlineBekijk hier het profiel van deze gebruikerE-mail gebruikerGebruikers websiteSkype
« Vorige | Chemometrie | Volgende »

Topic opties Reageer op deze vraag  Begin een nieuwe vraag

chemie
chemie
chemie