Chemieforum.nl
Chemieforum.nl wordt gesteund door:

- Welkom gast ( Aanmelden | Registreer )
- Verzend de validatie e-mail nogmaals
Aanmelden  
Welkom op Chemieforum.nl, hét Nederlandstalige forum voor alle chemici en geïnteresseerden in chemie!

Chemie is overal en Chemieforum.nl wil een belangrijke rol spelen in de toegankelijkheid van de chemie. U bent welkom op Chemieforum.nl om vragen te stellen en te discussiëren over chemie in het nieuws of uit het dagelijks leven, maar ook voor uitleg bij het huiswerk of voor hulp bij het opzetten van praktijkopdrachten. Als u professioneel tegen chemische problemen bent aangelopen kan u via Chemieforum.nl zoeken naar de juiste expertise en u kan uw eigen expertise gebruiken om op Chemieforum.nl anderen te helpen.

Registreer en stel uw vraag, start uw discussie of help een ander!

Reageer op deze vraag  Begin een nieuwe vraag Eerst zoeken!

0 gebruiker(s) is/zijn dit onderwerp aan het lezen (0 gasten en 0 anonieme gebruikers):
> Reologie?
erbrink
Geplaatst: vr 05 februari 2010 om 14:39 uur
Reageer met een quote

Groep: Leden
*

Chemlevel: 4

Hallo,
Ik ben op stage en moet reologie gaan meten. Het woord heb ik twee weken geleden voor het eerst gehoord, laat staan dat ik er iets van begrijp.

Kan iemand mij vertellen wat reologie inhoud, en shear flow, shear rate/strain/stress, thixotropy, yield strain, rigidity, rheopexy, yield stress en nonlineariy? En waarom er een oscillatoir patroon wordt gebruikt bij de meting?

Dank!
Gebruiker is offlineBekijk hier het profiel van deze gebruikerE-mail gebruiker
ajonker
Geplaatst: vr 05 februari 2010 om 15:15 uur
Reageer met een quote

Chemlevel: 6

Gebruiker is offlineBekijk hier het profiel van deze gebruikerE-mail gebruikerGebruikers website
Raspoetin
Geplaatst: vr 05 februari 2010 om 15:43 uur
Reageer met een quote

Bovenstaande sites zijn uiteraard een goede aanvulling, maar als je stage loopt, zou het dan niet de taak van je begeleider zijn om zoiets uit te leggen? Je wordt er echt niet op aangekeken als je aan je begeleider om uitleg vraagt, als je iets niet begrijpt.
Bij ons wordt zoiets juist gewaardeerd (zelf-input en een actieve houding).

--------------------
I'm not suffering from insanity, I'm enjoying every minute of it!!
hzeil
Geplaatst: za 06 februari 2010 om 00:24 uur
Reageer met een quote

Chemlevel: 8

Erbrink,

Voor de onderdelen van de stromingsleer of rheologie die jij in het engels opschrijft bestaan gewoon nederlandse woorden. Als je een nieuweling bent in dit vak moet wel zorgen voor een deskundige stagebegeleider. Anders blijf je hangen in de kretologie en loop je snel vast.
Als je met een eenvoudig nederlandstalig boek wilt beginnen kun je kiezen voor een leerboek stromingsleer voor studenten in de weg- en waterbouw. Aan een oud boek heb je ook nog veel.
Als je de nederlandse termen opzoekt kun je op internet ook nederlandse uitleg vinden.
SamtheChemist
Geplaatst: ma 08 februari 2010 om 13:26 uur
Reageer met een quote

Ik heb op het HBO een boek gehad voor Fasenleer & Thermodynamica waarin deze onderwerpen werden behandeld en deze was compleet in het Nederlands.

Maar ik sluit me aan bij een eerdere opmerking dat je het gewoon even moet vragen aan je begeleider. Ik had bij mij stage ook dat dit als positief werd ervaren.

--------------------
Gebruiker is offlineBekijk hier het profiel van deze gebruikerE-mail gebruikerGebruikers websiteICQMSNSkype
cschaeke
Geplaatst: di 09 februari 2010 om 08:09 uur
Reageer met een quote

*

The Rheology handbook van Thomas G. Mezger kan ook een goed begin zijn.

« Vorige | Algemene vragen | Volgende »

Topic opties Reageer op deze vraag  Begin een nieuwe vraag

chemie
chemie
chemie