| Startpagina · Algemene Regels | Help | Zoeken | Leden | Agenda | Link naar ons | Over ons | Onze links | Sponsoren | Statistieken |
| - Welkom gast ( Aanmelden | Registreer )
- Verzend de validatie e-mail nogmaals |
|
Welkom op Chemieforum.nl, hét Nederlandstalige forum voor alle chemici en geïnteresseerden in chemie!
Chemie is overal en Chemieforum.nl wil een belangrijke rol spelen in de toegankelijkheid van de chemie. U bent welkom op Chemieforum.nl om vragen te stellen en te discussiëren over chemie in het nieuws of uit het dagelijks leven, maar ook voor uitleg bij het huiswerk of voor hulp bij het opzetten van praktijkopdrachten. Als u professioneel tegen chemische problemen bent aangelopen kan u via Chemieforum.nl zoeken naar de juiste expertise en u kan uw eigen expertise gebruiken om op Chemieforum.nl anderen te helpen. Registreer en stel uw vraag, start uw discussie of help een ander! |
| Pagina's: (3) 1 [2] 3 ( Ga naar het eerste ongelezen bericht ) | ![]() |
| Volg dit onderwerp | Email dit onderwerp | Print dit onderwerp | |||||||
| G.i.B. |
Geplaatst: zo 21 januari 2007 om 18:07 uur
|
||||||
![]() Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 325 Chemlevel: 3 Locatie: assendelft |
Ik heb nog even gekeken naar andere topics die met brandstoffen te maken hebben en aangezien die ook vele malen gelezen zijn, neem ik met nederig excuus mijn commentaar terug !!!!!!!!!!!
Toch goed van chemisch geinteresseerden dat ze hier zo bij betrokken zijn. -------------------- Inquiring minds want to know...
|
||||||
| phj |
Geplaatst: ma 22 januari 2007 om 08:43 uur
|
||||||
![]() Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 352 Chemlevel: 3 Locatie: ca. 20 km van Groningen |
Ja dat was ik. Ik vind dit zo'n interessant topic.
Dit bericht is bewerkt door Beryllium, ma 22 januari 2007 om 08:49 uur |
||||||
| Ivanhou |
Geplaatst: ma 09 april 2007 om 21:01 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() Berichten: 67 Chemlevel: 7 Locatie: Onbekend |
Ik heb het aceton verhaal geprobeerd bij m'n oude Zundapp 50cc.
Ok, tis niet echt representatief voor 'n hele populatie en ok, tis geen 1000cc diesel, commonrail maar slechts 'n 50cc tweetakt "common carburateur" Maar: mijn topsnelheid is van ca. 90km/h naar ca. 98km/h gestegen. Toch een opmerkelijke stijging.... dat is meer dan 10% vermogenwinst... |
||||||
| Fuzzwood |
Geplaatst: di 10 april 2007 om 08:13 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 7.463 Chemlevel: 5 Locatie: Onbekend |
Gebruikte je meer of minder brandstof die week? Het is trouwens minder dan 10%: 90 * 1.1 = 99.
Dit bericht is bewerkt door FsWd, di 10 april 2007 om 08:14 uur -------------------- Er zijn geen domme vragen. In een onbekende kamer zoek je ook altijd langer naar het lichtknopje.
|
||||||
| Ivanhou |
Geplaatst: di 10 april 2007 om 11:22 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() Berichten: 67 Chemlevel: 7 Locatie: Onbekend |
De hoeveelheid brandstof de ik gebruik weet ik niet.... ik kap m'n tank altijd maar vol, vlak voor iedere rit. + ik heb nog niet ver genoeg gereden met de aceton om per km uit te rekenen. Maar aangezien ik meer vermogen heb, neem ik aan dat k minder verbruik eveneens. PS het is meer dan 10% vermogenwinst. Het vermogen neemt door de rijweerstand kwadratisch toe met de snelheid. |
||||||
| Fuzzwood |
Geplaatst: di 10 april 2007 om 18:14 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 7.463 Chemlevel: 5 Locatie: Onbekend |
/me slaat Pascal en Newton eens om hun oren en zichzelf dubbel zo hard.
-------------------- Er zijn geen domme vragen. In een onbekende kamer zoek je ook altijd langer naar het lichtknopje.
|
||||||
| okedesiree |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 20:20 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() Berichten: 8 Chemlevel: 3 Locatie: Raalte |
Dat je auto zuiniger wordt komt doordat aceton de oppervlaktespanning van de benzine/ diesel verlaagt. Hierdoor neemt de vluchtigheid van de brandstof toe en verdampt het dus beter, waardoor er een volledigere verbranding kan plaatsvinden Ook wordt het octaangehalte verhoogd. |
||||||
| okedesiree |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 20:33 uur
|
||||||
|
Voor benzine is het trouwens 0,2% (en diesel 0,15%)
|
||||||
| okedesiree |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 22:04 uur
|
||||||
|
Als je op google 'aceton benzine diesel' of iets dergelijks intypt, is deze site de eerste hit, dus 't is logisch dat iedereen die iets over aceton in de brandstof wil weten als eerst op deze site kijkt. Vandaar waarschijnlijk de vele hits |
||||||
| okedesiree |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 22:14 uur
|
||||||
|
Ik zag een goed stukje hierover op een andere site (ik zal niet zeggen dat ik het zelf geschreven heb, maar wel een mooi stukje!):
Een “nieuwe” ontwikkeling kan alleen maar tot wasdom komen door feiten. Dit verschijnsel is sinds 1996 bekend in Amerika, en het is gewoon waar. 15 ml op 10 L diesel en 23 ml op 10 L benzine geeft een reductie van brandstofverbruik van 22% resp. 35%.PUNT. De verbranding is nagenoeg volledig en daardoor, ook door minder brandstofverbruik, veel beter voor het milieu.PUNT. Aceton is een extreme vet,lak, etc.-oplosser dus voorzichtig zijn met toevoegen mbt autolak en je handen. Het enige nadeel dat wij hebben kunnen vaststellen is de ietwat hogere dampspanning in je tank. Bij een zwaar ongeluk zal je auto iets sneller in brand vliegen dan zonder aceton. Mocht dit gebeuren dan was je zonder aceton ook al de sigaar, dus absoluut niet relevant. Nu wat andere feiten : Pomphouders zitten niet te wachten op minder afname van hun product. De overheid zit niet te wachten op minder accijns. Saillant detail : De overheid vindt de milieubelasting zeer prettig, willen helemaal geen beter milieu, maar slechts de rechtvaardiging om meer geld binnen te krijgen in naam van het milieu !!! Dit aceton-verschijnsel is een van de zeldzame gebeurtenissen waarbij ALLEEN de consument en toevallig ook het milieu wel bij varen. Dit is uitermate pijnlijk voor SHELL en de overheid die in eerste instantie gaan hopen dat niemand het gelooft en het met een sisser afloopt. Ben je soms vergeten dat Nederland tot het laatste toe heeft volgehouden dat radardetectoren niet werken terwijl ze in het buitenland verboden waren ? Ons Nederland is weer het enige land ter wereld waar het bij de wet verboden is om op koolzaadolie / slaolie te rijden terwijl dit veel beter is voor het “MILIEU”. De Nederlandse overheid is een toonbeeld geworden van demagogie en volksverlakkerij waarbij de pegels en pecunia de enige drijfveren zijn om beleid te maken. Gevolgen : a. Er wordt dramatisch accijns geheven op aceton b. Aceton wordt standaard toegevoegd aan brandstof maar de brandstof wordt duurder omdat het verbuik daalt. c. Het wordt bij de wet verboden om aceton toe te voegen aan brandstof (D) : (Grootste kans) Stiekum hopen Shell en de overheid dat niemand het durft om Aceton bij zijn brandstof te gooien en zullen dit nog proberen te ontmoedigen middels allerlei wazige sprookjes want : Dan blijft alles bij het oude !!!!!!!!!!!!!!! Ik heb gezegd. |
||||||
| rwwh |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 22:18 uur
|
||||||
|
Chemieforum.nl team Functie: Moderator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 4.888 Chemlevel: 8 Locatie: Westland (ZH) |
Toch grappig dat dus volgens jou 35% van de brandstof onverbrand blijft in een motor als er geen aceton bijzit. Of zie ik dat dan verkeerd?
|
||||||
| okedesiree |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 23:13 uur
|
||||||
|
We praten hier over een (maximaal haalbaare) reductie van het brandstofverbruik. Niet over het rendement. Dat is wat anders.
|
||||||
| okedesiree |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 23:16 uur
|
||||||
|
...en waarom wordt aceton dan wel in plastic verpakt? En tast benzine plastic níet aan dan? Ik vraag maar... Volgens mij tast benzine plastic namelijk net zo goed aan. Kun je zelf thuis gemakkelijk uittesten, dan zul je het snel zien. |
||||||
| okedesiree |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 23:32 uur
|
||||||
|
géén wetenschappelijke onderbouwing?????? Volgens mij moet u toch even iets beter lezen. De site http://pesn.com/2005/03/17/6900069_Acetone/ legt alles mijns inziens toch redelijk gedetailleerd uit, hoe het scheikundig gezien werkt. |
||||||
| rwwh |
Geplaatst: za 05 mei 2007 om 10:46 uur
|
||||||
|
Chemieforum.nl team Functie: Moderator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 4.888 Chemlevel: 8 Locatie: Westland (ZH) |
Stiereuitwerpselen. Als je dat wetenschap noemt... |
||||||
| Beryllium |
Geplaatst: zo 06 mei 2007 om 12:39 uur
|
||||||
|
Chemieforum.nl team Functie: Co-beheerder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 5.085 Chemlevel: 7 Locatie: Giessenburg (ZH) |
Ja, geen wetenschappelijke onderbouwing. Dat wil voor mij zeggen, er is geen dubbelblinde studie gedaan die de effecten ontegenzeggelijk beschrijft. Daarnaast zie ik nergens een verwijzing naar een wetenschappelijke bron. -------------------- |
||||||
| TBytes |
Geplaatst: wo 23 mei 2007 om 20:52 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() Berichten: 5 Chemlevel: 3 Locatie: Waarder, Reeuwijk |
Beetje mieren******ij als ik het zeggen mag, maargoed. Mijn scooter rijd er overigens ook op en rij er 31% zuiniger door en nog geen problemen ondervonden. Mijn top is gestegen van 90 naar 95 en heb in het middengebied ook veel meer koppel. Hier WEL een wetenschappelijke bron (als ie wetenschappelijk genoeg voor je is): http://www.lubedev.com/smartgas/additive.htm |
||||||
| woelen |
Geplaatst: wo 23 mei 2007 om 21:01 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 2.790 Chemlevel: 6 Locatie: Groningen |
Misschien vind jij dat men hier zit te mieren****** maar de wetenschap werkt wel volgens bepaalde principes. Een mooi verhaal van een persoon die een scooter 31% zuiniger krijgt zegt mij niet zo veel.
Allereerst, dat heb je wel heel precies bepaald, die 31% -------------------- The art of wondering makes life worth living...
|
||||||
| Beryllium |
Geplaatst: do 24 mei 2007 om 09:40 uur
|
||||||
|
Chemieforum.nl team Functie: Co-beheerder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 5.085 Chemlevel: 7 Locatie: Giessenburg (ZH) |
Hier heb ik dus een hekel aan: gewoon geen oog hebben voor argumenten maar gewoon iemand direct aanvallen Ik heb hierboven al duidelijk aangegeven hoe je dit moet opvatten, maar voor hen die dat blijkbaar niet snappen volgt hieronder een samenvatting van hoe ik het zie.
Inderdaad, weer een niet-wetenschappelijke bron. Ik vind een wetenschappelijke bron: een vaktijdschrift waar met behulp van een dubbelblind studie, statistisch onderbouwd, bewezen wordt dat aceton in je brandstof zorgt voor een lager vebruik. Is die er? Prima, laat maar zien en ik geloof het. Is die er niet? Ook goed, maar tot die tijd neem ik het met een flinke korrel zout en verdenk ik het placebo-effect. Ga dan ook alsjeblieft niet beweren dat het bij jou wel werkt, want dat was geen studie zoals ik nopdig acht bij dit soort claims. Als het voor jou voldoende bewezen is, prima, even goede vrienden, en dan ben ik de laatste die je zou tegenhouden. -------------------- |
||||||
| mironteau |
Geplaatst: do 24 mei 2007 om 10:57 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() Berichten: 67 Chemlevel: 6 Locatie: Onbekend |
Mij schijnt het ook sterk dat je in een organische mix zoals benzine of diesel ook maar enig effect zou ondervinden van de aanwezigheid van 0,15% keton. En wat betreft de zogezegde invloed op de verstuiving: primo zou dit gemakkelijk moeten te meten zijn door de viscositeit te bepalen, secundo speelt verstuiving wel een rol bij dieselmotoren, maar niet bij benzinemotoren (zeker niet bij een brommertje) en tertio daag ik elke believer uit voor volgende proef: ik bereid thuis 10 stalen brandstof (diesel of benzine naar keuze). Daarvan zijn er 5 met aceton en 5 zonder. Als jullie er meer dan 7 juiste uitpikken (statistisch heb je er al 5), dan krijg je van mij gelijk. En een bak duvel. In ruil wil ik wel 2 bakken duvel als je er geen 7 juiste uitpikt. (voor mijn moeite)
Hoe kom ik hierbij: denk je nu echt dat de industrie (en dan bedoel ik de afnemers, niet de petroleum producenten) 1 seconde zou aarzelen om aceton te gebruiken als daar zo'n winsten mee te halen zijn? Ik heb zelf ooit nog additieven verkocht voor gebruik in stookolie: dat waren speciale organometaalverbindingen en de fabricant beweerde dat je daar 1 à 2 % brandstof mee kon besparen: dat werd gretig gekocht, maar we hebben nooit ondubbelzinnig dat effect kunnen aantonen. Mijns inziens horen dergelijke fabeltjes thuis in het rijtje "magnetische healing, handoplegging, wateraders" enz Wees nu eens serieus: als de ganse autoindustrie zich een ongeluk zoekt om haar motoren toch maar enkele % zuiniger te maken, denk je dan dat ze de mogelijkheid zou laten liggen om gelijk 10-tallen % te sparen? Bovendien moet je opletten, want als je verbrandingsrendement boven de 100% komt, dan loopt je benzinetank over: slecht voor het milieu! Yours truly -------------------- The slight variations in spelling and grammar enhance this email's individual character and beauty and in no way are to be considered flaws or defects
|
||||||
| TBytes |
Geplaatst: za 02 juni 2007 om 20:40 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() Berichten: 5 Chemlevel: 3 Locatie: Waarder, Reeuwijk |
Heb na 20 tankbeurten -zonder aceton- mijn gemiddelde brandstofverbruik bepaald, en vervolgens hetzelfde met aceton, en toen kwam ik op ongv. 31% uit Dat zegt genoeg dacht ik
Oo.. mijn excuses.
Ja. De benzine / diesel moet aangepast worden en pompstations moeten aangepast worden. Benzinemaatschappijen zien hun omzet & winst dalen omdat iedereen zuiniger rijd. Ik snap het wel denk Dit bericht is bewerkt door TBytes, za 02 juni 2007 om 20:49 uur |
||||||
| woelen |
Geplaatst: za 02 juni 2007 om 21:19 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 2.790 Chemlevel: 6 Locatie: Groningen |
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Al die andere parameters, hoe zit het daar mee?
Nee, het is weinig zeggend allemaal. Dat verhaal dat de auto- en olieindustrie de autos kunstmatig onzuinig houden is al net zulke onzin. Doet mij denken aan allerlei conspiracy theorieen. Oftewel: urban legend! EDIT: Ik heb nog even gezocht op Internet en binnen een paar minuten had ik dit te pakken (mythbusters, ontkrachten van urban legends): http://en.wikipedia.org/wiki/MythBusters_%...loding_Pants.22 Lees vooral het stukje over "The Great Gas Conspiracy". Dit bericht is bewerkt door woelen, za 02 juni 2007 om 22:37 uur -------------------- The art of wondering makes life worth living...
|
||||||
| Beest |
Geplaatst: za 02 juni 2007 om 22:44 uur
|
||||||
![]() Groep: Leden ![]() Berichten: 44 Chemlevel: 7 Locatie: Onbekend |
mooi sprookje voor het slapengaan!
voor de rest ronduit belachelijk volgens mij. (trouwens worden er bij de verbrandingsreactie van aceton niet extra schadelijke koolwaterstoffen verkregen?) |
||||||
| rwwh |
Geplaatst: za 02 juni 2007 om 22:59 uur
|
||||||
|
Eigenschap van aanhangers van dit soort "conspiracy theories" is nu dat ze onmiddellijk zullen zeggen dat Mythbusters blijkbaar in het complot zitten. |
||||||
| ExtraPower |
Geplaatst: vr 10 april 2009 om 23:22 uur
|
||||||
|
Groep: Leden Berichten: 2 Chemlevel: 1 Locatie: Onbekend |
Dat klopt inderdaad, daarom heb je ook een catalysator die heeft onderandere de functie om de resterende brandstof te verbranden. Als er namelijk te weinig benzine in het mengsel zit is er kan op detonatie/ontploffing en dat is niet wenselijk. Dus het mengsel is per definitie te rijk in een auto. Door in plaats van benzine andere toevoegingen te gebruiken kan je zuiniger rijden, het hangt alleen van je motor computer af of dit gaat werken of niet. Een optie die ook populair is is een hydroxy booster, deze toevoeging dient voor een beter verbrandingsproces, met name schoner en omdat het mengsel armer kan, rij je tevens zuiniger. |
||||||
| « Vorige | Algemene vragen | Volgende » | |||||||
Pagina's:
(3) 1 [2] 3 |
![]() |