| Startpagina · Algemene Regels | Help | Zoeken | Leden | Agenda | Link naar ons | Over ons | Onze links | Sponsoren | Statistieken |
| - Welkom gast ( Aanmelden | Registreer )
- Verzend de validatie e-mail nogmaals |
|
Welkom op Chemieforum.nl, hét Nederlandstalige forum voor alle chemici en geïnteresseerden in chemie!
Chemie is overal en Chemieforum.nl wil een belangrijke rol spelen in de toegankelijkheid van de chemie. U bent welkom op Chemieforum.nl om vragen te stellen en te discussiëren over chemie in het nieuws of uit het dagelijks leven, maar ook voor uitleg bij het huiswerk of voor hulp bij het opzetten van praktijkopdrachten. Als u professioneel tegen chemische problemen bent aangelopen kan u via Chemieforum.nl zoeken naar de juiste expertise en u kan uw eigen expertise gebruiken om op Chemieforum.nl anderen te helpen. Registreer en stel uw vraag, start uw discussie of help een ander! |
![]() |
| Volg dit onderwerp | Email dit onderwerp | Print dit onderwerp | |||||
| omeslo |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 12:22 uur
|
||||
|
Groep: Leden ![]() Berichten: 6 Chemlevel: 2 Locatie: Onbekend |
dames, heren,
Ik loop al een tijdje rond met het idee om eens wat te gaan experimenteren met het zelf stoken van (sterke) drank. Ik weet dat het in scandinavische landen vrij gebruikelijk is dat zelf te doen, en ik wil eens kijken of er acceptabele resultaten te behalen zijn. Ik heb met name vragen over het destilleerproces. Het is me inmiddels zo'n beetje duidelijk wat ik ervoor nodig heb, maar waar koop ik in vredesnaam een destilleerkolf of -kolom en statieven? Hoe meet ik het alcoholpercentage etc etc. En ook natuurlijk: Is het toegestaan? Ik kan me voorstellen dat de staat het niet leuk vind accijnzen mis te lopen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? -------------------- a Zen-master walks up to a hotdog-stand and says: make me one with everything, please.
|
||||
| Echtepino |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 12:41 uur
|
||||
![]() Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 512 Chemlevel: 6 Locatie: Amsterdam |
Kijk eens op ebay onder alambic.
Of in de winkel: http://www.brouwland.com/setframes/?l=&to=...%3D567&shwlnk=0 Let wel op hè met methanol. Alcohol meet je met een densimeter of areometer. Op dezelfde wijze als dat je de conditie van je accuzuur weegt. Dit bericht is bewerkt door Echtepino, vr 04 mei 2007 om 12:44 uur |
||||
| conus |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 12:56 uur
|
||||
|
Groep: Leden ![]() Berichten: 10 Chemlevel: 4 Locatie: Blaricum (bijvanck) |
ik dacht dat alleen gebrouwen dranken (bier en wijn) mochten en niet de gedestilleerde dranken.
|
||||
| Echtepino |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 12:58 uur
|
||||
![]() Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 512 Chemlevel: 6 Locatie: Amsterdam |
Klopt, het is illegaal als je het niet aangeeft bij de douane.
Nog een leuke site: http://home.zonnet.nl/nvvoorst/ Dit bericht is bewerkt door Echtepino, vr 04 mei 2007 om 12:59 uur |
||||
| Marjanne |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 13:14 uur
|
||||
![]() Chemieforum.nl team Functie: Moderator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 3.307 Chemlevel: 8 Locatie: Berkel en Rodenrijs |
Ik ben ook weleens bezig geweest om sterke drank te stoken. Wat ik toen begreep is dat niemand moeilijk doet als je een paar liter stookt voor eigen gebruik. Je moet er wel voor zorgen dat ´niemand het te weten komt´ door bijv. de alcohollucht.
Overigens maak ik zelf nogal eens wijn en dan ruikt het in het hele huis naar alcohol en gist... -------------------- Marjanne de enige moderatrice van het [Chemieforum.nl team] |
||||
| omeslo |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 13:30 uur
|
||||
|
dank voor de reakties. Ik maak me geen zorgen over de alcohollucht, ik kan mijn schuurtje goed afsluiten, en mijn wietplantjes overstemmen de alcohollucht wel.
Ik zit nog met wat praktische vragen, zoals: hoe lang moet ik destilleren, hoe heet, en is de voorloop inderdaad giftig? Dat soort dingen dus. Ik zou graag eens van gedachten wisselen met iemand die hier daadwerkelijk ervaring mee heeft. -------------------- a Zen-master walks up to a hotdog-stand and says: make me one with everything, please.
|
||||
| mironteau |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 14:47 uur
|
||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() Berichten: 67 Chemlevel: 6 Locatie: Onbekend |
Hopelijk kan je hier wat mee:
- thuis alcohol stoken en bier/wijn brouwen zijn principieel verboden, maar zolang het over kleine hoeveelheden gaat (voor eigen gebruik) wordt het gedoogd - om alcohol te stoken kan je best uitgaan van suikerwater: dan kan je geen methanol krijgen - 1 kg suiker geeft ongeveer 1/2 kg alcohol - je kan met speciale gistsoorten tot max 15% alcohol in oplossing krijgen: dus moet je vertekken van 30% suiker. Praktisch zou ik 25% nemen en gewone bier- of wijngist gebruiken - de juiste kooktemperatuur van ethanol ken ik niet uit het hoofd, maar daar moet gemakkelijk aan te komen zijn. Je meet de temperatuur bovenaan in je fractionneerkolom - de voor- en naloop gooi je weg: die bevatten hogere alcoholen, aldehyden en allerlei "koppijn" spul (dus die fracties die overkomen bij een temperatuur verschillend van het kookpunt van ethanol) - je werkt in 2 stappen: bij de eerste destillatie mag je fors verwarmen: je bekomt dan een destillaat dat ca 40% ethanol bevat: het ruikt nog sterk naar gist - dit destillaat haal je een 2de keer over. Om de geur kwijt te raken voeg je in de kookketel wat aktief kool bij. Je destilleert een stuk rustiger en bekomt dan ca 90 - 95% ethanol (azeotroop = 96%) - als je absolute ethanol wil bekomen (biobrandstof), doe je een derde destillatie en voeg je ongebluste kalk (CaO) bij in je kookketel Proost -------------------- The slight variations in spelling and grammar enhance this email's individual character and beauty and in no way are to be considered flaws or defects
|
||||
| omeslo |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 15:50 uur
|
||||
|
topforum dit!
Dank voor de reakties allemaal.. aanvullingen zijn altijd welkom. -------------------- a Zen-master walks up to a hotdog-stand and says: make me one with everything, please.
|
||||
| Echtepino |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 17:46 uur
|
||||
Dit staat allemaal in de link die ik hier schreef.
Maar als je echt zo'n noob bent dan raad ik je niet aan om zelf te gaan stoken, dat vergt echt wel wat kennis. Lees eerst eens een boek hierover en verdiep je in chemie/destillatie. Dat van die wietplantjes was een hele grappige opmerking bytheway!! Dit bericht is bewerkt door Echtepino, vr 04 mei 2007 om 17:47 uur |
||||
| Kerckhof |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 17:57 uur
|
||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 433 Chemlevel: 4 Locatie: ergens in belgie |
als je een heel uitgebreide site wil : www.homedistiller.org en bijhorend forum www.homedistiller.org/forum
als je ervaring krijgt, zal je drank een stuk beter zijn dan de commerciele drank en begin met te lezen over dit onderwerp, voor je eraan begint, er is genoeg te vinden op het internet voor een paar weken leesplezier. veel plezier (leuke hobby) -------------------- The Uncertainty Principle was with 78% probability postulated by Werner Heisenberg.
|
||||
| sensey |
Geplaatst: vr 04 mei 2007 om 19:11 uur
|
||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() Berichten: 76 Chemlevel: 4 Locatie: Onbekend |
Idd, in mijn biologieboek staat hoe je appelwijn moet maken, dus dat zal dan wel niet al te illegaal zijn. Tenzij je het commercieel doet en in het zwart gaat verkopen. Vanaf dat je begint te destilleren moet je echt wel opletten. Hoe alcoholdestillatie exact in z'n werk gaat weet ik niet. Ikzelf zou wel ooit eens dat willen doen maar opdrinken heb ik zeker geen zin in. ;) Tenzij men 100% zeker kan testen dat er geen methanol, ... in zit. Een schoolkameraad van m'n vader is door methanolvergiftiging blind geworden |
||||
| yochem |
Geplaatst: za 05 mei 2007 om 20:16 uur
|
||||
![]() Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 369 Chemlevel: 4 Locatie: Onbekend |
Stel je gaat uit van suiker...
- Heb je dan geen giftige zooi erin? - Is er dan ook een manier om het overtollige suiker eruit te halen, zodat je water met zoveel % alcohol overhoudt? Hierbij denk ik aan temperatuurverlaging. -------------------- Chemie & veiligheid: als alles fout gaat wil je nog niets hebben.
|
||||
| omeslo |
Geplaatst: ma 07 mei 2007 om 10:10 uur
|
||||
|
Ik was op mijn werk, dus ik had geen tijd de link uitgebreid door te lezen. De credits gaan naar jou idd:)
Dat doe ik nu dus.. o.a. op dit forum:) -------------------- a Zen-master walks up to a hotdog-stand and says: make me one with everything, please.
|
||||
| omeslo |
Geplaatst: ma 07 mei 2007 om 10:21 uur
|
||||
|
Best link so far, Thx! -------------------- a Zen-master walks up to a hotdog-stand and says: make me one with everything, please.
|
||||
| Kerckhof |
Geplaatst: ma 07 mei 2007 om 16:42 uur
|
||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 433 Chemlevel: 4 Locatie: ergens in belgie |
geloof me, je zal niets beters (uitgebreiders) vinden heb je je al geregistreerd op dat forum? -------------------- The Uncertainty Principle was with 78% probability postulated by Werner Heisenberg.
|
||||
| Kerckhof |
Geplaatst: ma 07 mei 2007 om 16:44 uur
|
||||
|
als je van suiker begint, krijg je ook 'giftige zooi' maar in zeer kleine mate. en als je distilleert moet je je niet teveel zorgen maken over suiker, dat blijft toch mooi in je ketel zitten. -------------------- The Uncertainty Principle was with 78% probability postulated by Werner Heisenberg.
|
||||
| yochem |
Geplaatst: ma 07 mei 2007 om 17:15 uur
|
||||
![]() Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 369 Chemlevel: 4 Locatie: Onbekend |
Kun je daar veel drinken zonder dat je er iets van krijgt, ook op langere termijn? Ik wil eigenlijk eerst weten of zoiets ook maar een beetje giftig is, voordat ik het als drinken ga gebruiken. Die tweede vraag van mij zal ik ook iets beter formuleren: Zijn er nog andere manieren om het suiker - ethanol - water mengsel te scheiden, naast destillatie. Hierbij moet de suiker van de alcohol gescheiden worden, het maakt niet uit waar het water zich bevindt. Dan nog wat. Ik neem aan dat jullie gedetilleerd water gebruiken, om allerlei nevenreacties zo veel mogelijk te voorkomen? -------------------- Chemie & veiligheid: als alles fout gaat wil je nog niets hebben.
|
||||
| Fuzzwood |
Geplaatst: ma 07 mei 2007 om 17:30 uur
|
||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 7.461 Chemlevel: 5 Locatie: Onbekend |
Je krijgt er altijd wat van op langere termijn: een slechte lever. Of bedoelde je dat niet?
-------------------- Er zijn geen domme vragen. In een onbekende kamer zoek je ook altijd langer naar het lichtknopje.
|
||||
| Kerckhof |
Geplaatst: ma 07 mei 2007 om 19:30 uur
|
||||
|
als je een vergiste suikeroplossing distilleert, en wat voorloop en naloop weggiet, zal het minder ongezond zijn dan commerciele toestanden. gedistilleerd water is niet nodig, zelfs af te raden, het is niet goed voor de gist. een andere manier om ethanol van water te scheiden is door het in te vriezen, de ethanol, blijft dan (voor een stuk) vloeibaar. maar op deze manier kan je geen voorloop en naloop scheiden. een simpele distilleermethode is de wokmethode, zoek er maar eens naar, met materiaal die iedereen in huis heeft. maar met die methode kan je ook geen voorloop en naloop scheiden. (als je distilleert op basis van suiker, en geen voor of naloop weggiet, zal je niet direct iets ongezonds hebben, maar eerder iets van een mindere kwaliteit -------------------- The Uncertainty Principle was with 78% probability postulated by Werner Heisenberg.
|
||||
| omeslo |
Geplaatst: do 10 mei 2007 om 11:11 uur
|
||||
|
jep.. geweldig forum, nogmaals dank! -------------------- a Zen-master walks up to a hotdog-stand and says: make me one with everything, please.
|
||||
| Spookydrink |
Geplaatst: di 02 februari 2010 om 22:23 uur
|
||||
|
Groep: Leden Berichten: 1 Chemlevel: 2 Locatie: Onbekend |
Weet iemand waar ik een of meerdere goede boeken over destillatie kan krijgen?
vr gr Martin |
||||
| Labstuff |
Geplaatst: wo 03 februari 2010 om 08:58 uur
|
||||
![]() Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 307 Chemlevel: 5 Locatie: Capelle a/d ijssel |
Topic is uit 2007.....
Boeken over likeuren, destilleren e.d kan je kopen bij Labstuff, Brouwland etc |
||||
| « Vorige | Algemene vragen | Volgende » | |||||
![]() |
![]() |