| Startpagina · Algemene Regels | Help | Zoeken | Leden | Agenda | Link naar ons | Over ons | Onze links | Sponsoren | Statistieken |
| - Welkom gast ( Aanmelden | Registreer )
- Verzend de validatie e-mail nogmaals |
|
Welkom op Chemieforum.nl, hét Nederlandstalige forum voor alle chemici en geïnteresseerden in chemie!
Chemie is overal en Chemieforum.nl wil een belangrijke rol spelen in de toegankelijkheid van de chemie. U bent welkom op Chemieforum.nl om vragen te stellen en te discussiëren over chemie in het nieuws of uit het dagelijks leven, maar ook voor uitleg bij het huiswerk of voor hulp bij het opzetten van praktijkopdrachten. Als u professioneel tegen chemische problemen bent aangelopen kan u via Chemieforum.nl zoeken naar de juiste expertise en u kan uw eigen expertise gebruiken om op Chemieforum.nl anderen te helpen. Registreer en stel uw vraag, start uw discussie of help een ander! |
![]() |
| Volg dit onderwerp | Email dit onderwerp | Print dit onderwerp | |||||||
| nomel |
Geplaatst: do 25 november 2004 om 10:45 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() Berichten: 7 Chemlevel: 1 Locatie: Onbekend |
-Wat zijn de belangrijkste bestandelen van cautic soda?
-Wat kan er fout gaan bij zeep bereiden? -En heeft er iemand een handig recept recept om zeep te maken thanks.... |
||||||
| Jorim |
Geplaatst: do 25 november 2004 om 10:52 uur
|
||||||
|
Chemieforum.nl team Functie: Beheerder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 3.602 Chemlevel: 5 Locatie: Alkmaar (NH) |
Cautic soda oftewel caustic soda oftewel bijtende soda bestaat uit natriumhydroxide in vaste vorm (NaOH(s)).
Als je eerst uitzoekt hoe je zelf zeep maakt kan je zelf wel zien wat er fout kan gaan. Lijkt me logisch! Succes! @ Beryllium: Ik was lekker eerder -------------------- |
||||||
| Beryllium |
Geplaatst: do 25 november 2004 om 10:53 uur
|
||||||
|
Chemieforum.nl team Functie: Co-beheerder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 5.080 Chemlevel: 7 Locatie: Giessenburg (ZH) |
Is dat geen gootsteenontstopper? Google is je vriend
Laten we het andersom vragen: wat kan er niet fout gaan bij de bereiding van zeep?? Maar even serieus: als je geen voorschrift hebt kan je ook geen potentiele problemen aanstippen. Dus: eerst een voorschrift maken, dan bepalen waar je de mist in kan gaan.
Zoek... en vind! Eerste hit; had je dat zelf niet kunnen bedenken? Hmm, Jorim typt duidelijk iets sneller dan ik... Dit bericht is bewerkt door Beryllium, do 25 november 2004 om 10:54 uur -------------------- |
||||||
| DrQuico |
Geplaatst: do 25 november 2004 om 12:04 uur
|
||||||
|
Chemieforum.nl team Functie: Moderator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 2.875 Chemlevel: 8 Locatie: Bronnegerveen |
Gewoon de DVD van "Fight Club" huren (paper street soap company). -------------------- DrQuico [Chemieforum.nl team] |
||||||
| biochemiefreak |
Geplaatst: do 25 november 2004 om 13:43 uur
|
||||||
|
Chemieforum.nl team Functie: Moderator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 2.048 Chemlevel: 6 Locatie: Hoogeveen |
-------------------- |
||||||
| juterh |
Geplaatst: vr 26 november 2004 om 13:46 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() Berichten: 11 Chemlevel: 5 Locatie: Onbekend |
caustic sode is vast natrium hydroxide! Caustic soda is de handelsnaam en is dus ook de gootsteenonstopper (vaste)
|
||||||
| rubberduk |
Geplaatst: vr 26 november 2004 om 21:44 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() Berichten: 18 Chemlevel: 1 Locatie: Onbekend |
das niet moeilijk!!!!!
gewoon soda aan de kook brengen met glycerine erin |
||||||
| Jasper |
Geplaatst: zo 28 november 2004 om 14:18 uur
|
||||||
|
Groep: Leden Berichten: 1 Chemlevel: 1 Locatie: Zijpersluis (NH) |
en misschien een lekker luchje erbij ;D
dat eerste is echt gootsteenontstopper en enorm slecht voor het milieu. |
||||||
| Jorim |
Geplaatst: zo 28 november 2004 om 14:22 uur
|
||||||
|
Chemieforum.nl team Functie: Beheerder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 3.602 Chemlevel: 5 Locatie: Alkmaar (NH) |
Dat klopt helemaal niet -------------------- |
||||||
| JanMeut |
Geplaatst: ma 29 november 2004 om 17:51 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() ![]() Berichten: 229 Chemlevel: 6 Locatie: Kampen |
Ik weet niet wat je zo krijgt, maar zeep is het in elk geval niet. Soda kan je alleen gebruiken voor het maken van zeep als je vetzuren gebruikt als vetbestanddeel (bijvoorbeeld stearinezuur van stearinekaarsen). Olie en vetten zijn in dat geval niet geschikt, omdat soda niet sterk genoeg is om de moleculen uit elkaar te trekken (daar heb je toch echt natriumhydroxide of kaliumhydroxide voor nodig. Glycerine is een bijproduct van de zeepfabricage, het ontstaat tijdens het verzepen. Je hebt het niet nodig om zeep te maken. |
||||||
| DrQuico |
Geplaatst: ma 29 november 2004 om 18:52 uur
|
||||||
|
Chemieforum.nl team Functie: Moderator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 2.875 Chemlevel: 8 Locatie: Bronnegerveen |
Verzeping van olie en vet (triglycerides) met behulp van soda zal wel verlopen, maar veel langzamer dan mbv NaOH of KOH. De verzeping wordt gekatalyseerd met OH-. Dit is ook aanwezig in een sodaoplossing, echter in lagere concentraties dan in een NaOH of KOH oplossing (van dezelfde molariteit). Met wat meer geduld denk ik dat het toch zou moeten lukken. Dit bericht is bewerkt door DrQuico, ma 29 november 2004 om 18:53 uur -------------------- DrQuico [Chemieforum.nl team] |
||||||
| rubberduk |
Geplaatst: ma 29 november 2004 om 20:57 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() Berichten: 18 Chemlevel: 1 Locatie: Onbekend |
hmzz glycerine is een dierlijk/menselijk (ook een dier maarja) vet en dat heb je toch wel nodig volgens mij (als ik het fout heb moet je mij verbetere)wel nodig!!!! rubberduk |
||||||
| Beryllium |
Geplaatst: ma 29 november 2004 om 21:39 uur
|
||||||
|
Chemieforum.nl team Functie: Co-beheerder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 5.080 Chemlevel: 7 Locatie: Giessenburg (ZH) |
Glycerine (of glycerol) is de basis van vetten en oliën, maar geen vet/olie van zichzelf. Glycerine is 1,2,3-propaantriol; als je glycerol verestert krijg je een vet, bijvoorbeeld:
Met R1, R2 en R3 zijn de groepen in de vorm CxHy. -------------------- |
||||||
| Patrick |
Geplaatst: di 30 november 2004 om 23:05 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() Berichten: 25 Chemlevel: 5 Locatie: Onbekend |
Wat ik persoonlijk het belangrijkste vind bij de eigen bereiding van zeep is:
Zorg dat de NaOH volledig is gereageerd en de pH quasi neutraal is. Het gevolg zou zijn dat bij gebruik van zo een zeep (niet volledig gerijpt) de verzepingsreactie gewoon verder gaat met het vet op uw huid... en dat kan irritatie veroorzaken. Wat ik een uitstekende site vind met toffe recepten (nederlands): http://www.vanderleden.com/zeep/ Op die site is tevens een calculator (de zeepesizer) te vinden. Afhankelijk van het type vet, wordt de hoeveelheid NaOH bepaald. Gewoon prachtig! Succes! |
||||||
| nomel |
Geplaatst: zo 05 december 2004 om 14:32 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() Berichten: 7 Chemlevel: 1 Locatie: Onbekend |
ow, ik heb deze info allemaal op google gevonden , en helemaal vergeten dat ik deze vragen hier geplaatst had
wel iets wat ik niet kon vinden= Wat er nou helemaal precies gebeurd bij een verzepingsreactie |
||||||
| Jorim |
Geplaatst: zo 05 december 2004 om 17:35 uur
|
||||||
|
-------------------- |
||||||
| nielske236 |
Geplaatst: wo 15 december 2004 om 15:39 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() Berichten: 40 Chemlevel: 1 Locatie: Onbekend |
Wat is caustic soda nou precies als je het zou moeten omschrijven??
gr Niels Dit bericht is bewerkt door nielske236, wo 15 december 2004 om 15:53 uur |
||||||
| Jorim |
Geplaatst: wo 15 december 2004 om 16:02 uur
|
||||||
|
Vast natriumhydroxide (NaOH). Of bijtende soda als je de huis-tuin en keuken naamgeving wilt gebruiken. -------------------- |
||||||
| Groentje |
Geplaatst: wo 15 december 2004 om 16:03 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() ![]() Berichten: 149 Chemlevel: 3 Locatie: alphen |
ik moest ook zeep maken op school (teovallig zeg maar zorg dat je iets hebt om je zeep een geurtje te geven!!! die van ons "rook" naar varkensvet met kokos (ook wel tenekaas met braaksel -------------------- alles heeft een reden, maar is dat ook redenlijk???
|
||||||
| Beryllium |
Geplaatst: wo 15 december 2004 om 16:05 uur
|
||||||
|
"Bijtende soda" doet vermoeden dat het een vorm van soda (=natriumcarbonaat) is. Ik zou die omschrijving vermijden en het alleen hebben over vast natriumhydroxide. -------------------- |
||||||
| Jorim |
Geplaatst: wo 15 december 2004 om 16:11 uur
|
||||||
|
Nee, dat is dus juist niet zo. Buitende soda is natriumhydroxide en soda is natriumcarbonaat. Maar het is niet voor niets een huis-tuin en keuken naam
-------------------- |
||||||
| joepiedepoepie |
Geplaatst: do 16 december 2004 om 12:55 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 283 Chemlevel: 8 Locatie: Enschede |
Caustic soda is inderdaad een synoniem voor natriumhydroxyde.
bron: http://chemfinder.cambridgesoft.com/ Dit bericht is bewerkt door joepiedepoepie, do 16 december 2004 om 12:55 uur |
||||||
| Jeje |
Geplaatst: zo 20 mei 2007 om 14:42 uur
|
||||||
![]() Groep: Leden ![]() Berichten: 23 Chemlevel: 6 Locatie: Gent (België) |
-------------------- Greetz Jeje
|
||||||
| tbd |
Geplaatst: zo 20 mei 2007 om 20:40 uur
|
||||||
|
Groep: Leden ![]() Berichten: 42 Chemlevel: 4 Locatie: Hamont, Limburg, België. |
Gewéldige site!
-------------------- It is disconcerting to reflect on the number of students we have flunked
in chemistry for not knowing what we later found to be untrue. --quoted in Robert L. Weber, Science With a Smile (1992) |
||||||
| « Vorige | Algemene vragen | Volgende » | |||||||
![]() |
![]() |